Obniżenie limitu amortyzacji i leasingu aut osobowych – zmiana przepisów od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 r. polskie firmy czeka poważna zmiana w zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z samochodami firmowymi. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i ustaw podatkowych wprowadza nowe limity wartości pojazdów, uwzględniane od 2026 roku w kosztach podatkowych. Największy skokowy spadek zaliczanych kosztów dotyczy samochodów spalinowych i większości hybryd – limit spadnie z 150 000 zł do 100 000 zł, co oznacza zmniejszenie o 1/3 odliczenia w amortyzacji i w ratach leasingowych!

Główne zmiany w przepisach

  • Ustanowienie trzech nowych progów zależnych od emisji CO₂ – od 2026 r. obowiązywać będą trzy poziomy limitów: 225 000 zł dla aut elektrycznych i wodorowych, 150 000 zł dla pojazdów emitujących poniżej 50 g CO₂/km oraz 100 000 zł dla pozostałych samochodów. Większość spalinowych aut firmowych będzie zaliczać się do najniższego progu limitu!

  • Zmiany niezależne od form finansowania –  dotyczą amortyzacji, rat leasingu operacyjnego i finansowego,  najmu długoterminowego. W koszty uzyskania przychodu nie zostaną zaliczone koszty przekraczające limity.

  • Proporcja liczenia kosztów leasingu – od 2026 r. przedsiębiorca w leasingu obliczy koszty pojazdu, które będzie mógł zaksięgować ustaloną proporcją: limit wg progów / wartość samochodu × rata. Dla aut spalinowych wartość odliczeń, niezależnie od wartości pojazdu, wyniesie maksymalnie tyle, ile ustalone byłoby dla pojazdu o wartości 100 000 zł .

  • Przepisy przejściowe obowiązywać będą tylko dla środków trwałych – jedynie zakup pojazdu  do końca 2025 r.i wprowadzenie go do środków trwałych  pozwoli na skorzystanie ze starego limitu dla aut spalinowych w wysokości 150 000 zł. Z dużym prawdopodobieństwem, umowy najmu oraz leasingi, zawarte przed 2026 r. zostaną objęte nowymi, niższymi limitami.

Nowe limity wartości pojazdów a emisja CO₂

Jakie pułapy będą obowiązywać zgodnie z napędem aut podajemy poniżej:

  • Samochody elektryczne i wodorowe – 225 000 zł – limit  bez zmian. Kosztowo preferowane są auta zeroemisyjne.

  • Pojazdy z emisją < 50 g CO₂/km – 150 000 zł – w tej grupie znajdują się hybryd plug‑in.

  • Samochody z emisją ≥ 50 g CO₂/km – 100 000 zł –  zdecydowanie większość aut spalinowych i zwykłych hybryd. Limit 100 000 zł  to dla firm nie będących płatnikami Vat – wartości brutto pojazdu , dla Vatowców jest to  wartość netto pojazdu plus  50 % nieodliczonego VAT .

Leasing, najem długoterminowy i przepisy przejściowe

  • Leasing operacyjny – od 2026 r. w leasingu operacyjnym kosztem będzie tylko część kapitałowa raty odpowiadająca proporcji limitu do wartości samochodu. Przykład: przy aucie spalinowym za 150 000 zł kosztem będzie 2/3 raty kapitałowej, a część odsetkowa pozostanie odliczana w całości.

  • Leasing finansowy / kredyt – zakup pojazdu z wpisem do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r., zachowa prawo do odpisów amortyzacyjnych według „starego” limitu 150 000 zł.

  • Najem długoterminowy – podobnie jak leasing operacyjny, wynajem będzie objęty limitem 100 000 zł. Istnieje ryzyko, że nawet umowy zawarte do końca roku 2025 r. będą rozliczane według nowego limitu, chyba że pojawią się przepisy przejściowe. Przedsiębiorcy i prawnicy zgłaszają wątpliwości co do konstytucyjności zmiany zasad w trakcie trwania umów i apelują o objęcie leasingu zawartego przed zmianami w 2026 roku, przepisami przejściowymi.

Co to oznacza dla przedsiębiorców i rynku motoryzacyjnego?

Przy stale rosnących cenach nowych aut eksperci alarmują, że:

  • Trudniej zmieścić się w nowym limicie – auta w cenie do 100–110 tys. zł są rzadkością; hybrydy plug‑in zaliczające się do progi 50 g CO₂/km należą do najdroższych wersji aut. Ograniczenie może zwiększyć zainteresowanie starszymi pojazdami używanym, które powinny być wycofywane z rynku w ramach ekologii.

  • Spadek zakupów nowych aut – obniżenie limitu może zniechęcić firmy do inwestycji we flotę, co może przełożyć się na spadek sprzedaży nowych pojazdów W praktyce część przedsiębiorców może wybrać zakup tańszych chińskich aut lub używanych  samochodów o niżej wartości, Byłby to dodatkowy impuls do zakupu samochodów spoza UE.

  • Nierówne traktowanie form finansowania – leasing operacyjny i najem długoterminowy stają się mniej atrakcyjne niż zakup na własność lub leasing finansowy, bo tylko w tych formach możliwe jest skorzystanie z przepisów przejściowych

  • Niepewność prawna – brak jednoznacznych przepisów przejściowych zwiększa ryzyko podatkowe dla firm i może prowadzić do sporów z fiskusem.

Wybór między najmem, leasingiem a zakupem

Przedsiębiorcy planujący rozbudowę floty muszą teraz dokładnie przeanalizować dostępne formy finansowania:

  1. Zakup samochodu zaliczanego do środków trwałych – wpisanie pojazdu do ewidencji środków trwałych przed końcem 2025 r. to gwarancja dotychczasowego limitu 150 000 zł. Należy rozważyć koszty zaangażowania kapitału i wzięcia ryzyka kosztownych napraw, które są ujęte w czynszach najmu długoterminowego

  2. Leasing finansowy – podobnie jak zakup do środków trwałych umożliwia amortyzację pojazdu i skorzystanie z przepisów przejściowych, jeśli umowa i odbiór auta nastąpią w 2025 r.

  3. Leasing operacyjny – popularna forma finansowania może stać się mniej korzystna. Od 2026 r. do kosztów będzie można zaliczyć wyłącznie część raty kapitałowej obliczoną według proporcji limitu. Nowe limity obejmą też umowy zawarte przed 2026 r., co zwiększa ryzyko podatkowe. Być może należy rozważyć wcześniejszy wykup pojazdu do końca roku 2025

  4. Najem długoterminowy / wynajem samochodu – opłaty z tytułu najmu będą rozliczane podobnie jak leasing operacyjny. Nasza Wypożyczalnia zapewnia wynajem samochodów mieszczących się w starych limitach

Rekomendacje dla przedsiębiorców i właścicieli flot

  • Przyspieszyć decyzje do 31 grudnia 2025 r. – o zakupie lub leasingu finansowym i sfinansowanie go do końca roku 2025, zwłaszcza, jeżeli wartość auta przekracza 100 000 zł

  • Analiza emisji pojazdów – każdorazowo przed decyzją i wyborem samochodu warto sprawdzić parametry emisji CO₂ z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jedynie pojazdy z emisją < 50 g CO₂/km (głównie PHEV-y) zachowają limit 150 000 zł

  • Rozważ przejście na elektromobilność – utrzymanie limitu 225 000 zł dla elektryków i aut wodorowych stanowi zachętę do zakupu zeroemisyjnych pojazdów, ale należy tu przeprowadzić analizę kosztów do utraty wartości pojazdu elektrycznego.

  • Ostrożnie z leasingiem operacyjnym – limity mogą dotyczyć nawet umów z wcześniejszych lat oraz tych zawartych długoterminowo w roku 2025

  • Planowanie wymian flotowych – firmy z dużymi flotami powinny wycenić flotę posiadaną i zaplanować wymianę pojazdów oraz oraz obliczyć skutki podatkowe wprowadzenia nowych limitów.

Podsumowanie: wpływ zmian na rynek motoryzacyjny i wybory konsumentów

Obniżenie limitu do 100 000 zł dla większości samochodów spalinowych jest częścią szerszej strategii wspierania elektromobilności i redukcji emisji. Jednak w warunkach rosnących cen nowych aut, nowe limity są mocno zaniżone. Eksperci prognozują, że zmiany mogą doprowadzić do spadku sprzedaży nowych pojazdów oraz zwiększonego zainteresowania starszymi, tańszymi autami używanym. Wciąż słabo rozwinięta infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych, spadek ich wartości, może być przeszkodą w wymianie floty na elektryczne auta.

Oferta wypożyczalni Best‑rent zawiera samochody mieszczące się w limicie 100 000 zł. Klienci będą poszukiwali aut, które mieszczą się w nowych limitach lub spełniają kryterium emisji poniżej 50 g CO₂/km. Długoterminowy wynajem samochodów elektrycznych lub niskoemisyjnych może zyskać na znaczeniu, ponieważ umożliwi przedsiębiorcom korzystanie z wyższych limitów kosztów bez konieczności kupowania aut na własność. Czy jednak będzie finansowo opłacalny?

Zapoznaj się  z naszą ofertą wynajmu długoterminowego, rozważ wynajem na miesiące w okresie przejściowym, zanim podejmiesz decyzję dotyczącą swojej floty firmowej


Szybki kontakt!
+
Wyślij!
Zadzwoń